dijous, 24 de gener del 2013

LA VERGE DELS DOLORS DE LA SAGRISTIA DE POLINYÀ


Hui els presentaré una verge dels dolors; millor dit un quadre de la verge dels dolors datat al segle XVII, d'estil tenebrista i amb alguns detalls interessants. I ara alguns es preguntareu perquè a un blog de Polinyà eixe tema. Contestar-vos és molt fàcil: eixe quadre estava a l'església de Polinyà no fa tants anys. Anem al principi de la cosa.
A la parròquia estava de rector D. José, seria l'any 1978, jo estava a la Facultat estudiant Geografia i Història i eixe any tenia historia de l'art. Feia anys que a la sagristia havia vist el quadre que us presente: entraves i el trobaves penjat a la pared d'enfront, a certa altura, en mig de tenebres per la poca llum de sagristia; oblidat, amb un set (esgarrat). Com era la meua costum vaig preguntar i ningú sabé aclarir-me res; sempre ha estat ahí era la resposta; i ho vaig deixar estar. Però aquell any vaig pensar: faig una foto i que el professor em diga que pensa d'ell. Cap problema per part de D. José. Per aquell temps càmeres molt poques; sort que Paco Pons tenia un estudi de fotografia, em sona al carrer San Eduardo. Vaig quedar amb ell i un dia traslladí el quadre fins allí.
Al cap d'un temps Paco em va entregar la fotografia; aquesta. La vaig dur a la Universitat i em digueren que no era un gran quadre però que pel que veia podia ser del segle XVII, d'estil tenebrista, no d'una alta qualitat però estava molt bé, encara que en un estat lamentable per alguns pelats a la part inferior esquerra, el tall i algun deteriorament que altre, a més d'estar brut, lògic en una església pel fum dels ciris. Em va destacar un quantes coses que li resultaren curioses:
La primera que la verge té una gran espasa quan el més corrent és un punyal o diversos punyals. La segona la verge està meditant sobre els atributs de la passió com vegeu a l'ampliació (que correspon a la part inferior esquerra. La tercera que als dos cantons superior es troben dos àngels, millor dit dos caps alats. Puc ensenyar-vos solament el dret perquè del reflex del flasc no es veu l'esquerra. Podeu vore que es una cara d'home, no de xiquet com sol ser habitual: apenes es noten les ales.
Vaig tornar content perquè teniem una cosa d'un cert valor. Tot i això era conscients en aquell temps i moment que tenia poques possibilitats de ser restaurat però qui sap.
Corre el temps. Aplega el dia 20 d'octubre de 1982, La Pantanada. Polinyà tot cap per amunt. Quan passat tot trobe a faltar el quadre a la sagristia i pense en el pitjor: amb la neteja l'han furtat, perquè a l'altura que estava de banyat res de res. Preguntí i em varen dir que una persona del poble se l'havia endut a Valencia que coneixia un taller on el restaurarien. Ahí va quedar tot. Al cap del temps algunes persones ens em interessat pel quadre; la persona que es suposa va dur el quadre a València no el recorda, ni al quadre ni a la portada a restaurar.
I de moment ahí acaba la historia del quadre de la Verge dels Dolors de la Sagristia de Polinyà. Perdut; no hi ha cap rebut, cap nota d'entrega, cap document.Perdut. Ara penge la foto a Internet i així el compartisc amb tots vosaltres; al menys tenim la foto. Qui sap; diuen que existeixen els milacres: a algú li torna la memòria, la verge vol tornar al seu poble,.... qui sap.

Eduard J. Gay

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada